Jungle en vleermuizen.

1 juli 2018 - Khao Yai National Park, Thailand

Zaterdag 30 juni
Vannacht als roosjes geslapen in een ongekende luxe! De jongens zoals iederochtend geprobeerd op tijd er uit te rammelen voor weer eens luxe ontbijt. Toen dat niet lukte gingen wij alvast naar de eetzaal waar de voltallige staf al weer stond te wachten toen wij binnen traden. Toen Pieter even later arriveerde begon ook hij aan een Heerlijk ontbijtje. Toen hij vervolgens voorzichtig een hint gaf dat zijn tienerjaren vandaag voorbij waren drong het tot ons door dat we iets heel belangrijks vergeten waren!! De 20e verjaardag van onze oudste zoon!!. Wat een blammage! Hoe konden we dit ooit goed maken. Natuurlijk was deze reis al een prachtig kado maar dit was wel iets wat we nog heel vaak en lang zouden horen! En terecht! Als troost zat er nog een mooie kaart van Ittie en Jan in de bagage, een beloftedat we het thuis nog even lekker zouden vieren en een appje naar verschillende mensen! Waarbij Pieter in de loop van de dag quasi verbaasd reageerden hoe zoveel mensen ineens wisten dat hij jarig was... Maar goed, life goes on. Peter had " een friend" geregeld om ons naar Khao Yay te brengen waar we in een jungle resort zouden overnachten. Het was een luxe bus met stopcontacten en WiFi. Het zou een rit van 5 uur worden. Bij vertrek werd er nog even naar ons gesalueerd en daar gingen we! Prima rit gehad met een enkele top voor de wc en de 7 eleven. Waar wat bier en chips werd ingeslagen. Dit vonden we toch wel wat genant dus dit werd in een grijze vuilniszak verstopt! Om ongeveer 14:00 uur werden we afgezet bij het ressort waar ze al met open armen op ons stonden te wachten! Ze waren zelfsalbij het station geweest om te kijken of we daar soms waren. We waren dan ook de enige gasten! Het was een familie bedrijf waar vooral BIBI de rol als gastvrouw vervulde. Een heel warm en gezellige ontvangst met 4 lieve honden die direct de harten van de jongens stalen. De kamers waren prima en een heerlijke zwembadje maakte het compleet! Na een heerlijke duik moesten we al weer klaar staan voor onze volgende excursie. We werden in een laadbak gezet met gids Moh en Pih Yong. ( zoiets) Moh was een erg lief en bescheiden meisje vonden wij, maar ze bleek al 35 te zijn! Ze bleef echter erg timide.We werden eerst langs de plaatselijke zwemplek geleid waar jong en oud, dik en dun zich in een stromende rivier stortte en van zandzakken even een watervalletje was gemaakt waar ze onder konden zitten. Vervolgens liepen we over de plaatselijke markt waar Moh van alles vertelde over de verschillende groente en kruiden dien de Thaise keuken werden gebruikt en die we ook mochten proeven, heel leuk! Hoewel we af en toe wel werden afgeleid van de varkenskoppen bezaaid met vliegen die er ook hingen. Terug in de laadbak vervolgden we onze weg naar de vleermuisgrot waar vanuit we duizenden vleermuizen zouden zien uitvliegen. De grot was bij een verblijf met monniken die ook de zorg over allemaal zwerfhonden hadden. Deze honden kenden ondertussen onze chauffeur die op de markt vlees voorde hondjes had gekocht. De vleermuisgrot waar we vervolgens in gingen was donker, glad en griezelig! Iedereen die mij een beetje kent weet dat het niet mijn favoriete dieren zijn en als ze dan in het donker over je hoofd scheren moet je wel weer een angst overwinnen! Vervolgens op open terrein konden we devleermuizen zien uitvliegen in hele zwermen en kronkelendel linten,, die gedurende de nacht de jungle in gingenom op jacht te gaan naar vliegjes. Een indrukwekkend gezicht. Onze chauffeur was een zeer forse wat norse kerel, die erg goed was in het maken van mooie foto' 's en het helpen hierbij en het spotten van dieren! Zijn norsheid was vooral verlegenheid, kwamen wij achter. In de schemer reden we terug waar we weer een heerlijke Thaise maaltijd bestelden met een Chang biertje erbij! Nog even voetbal gekeken maar de 2e helft was voor sommigen van ons al wat te veel! De 2e helft zagen we dus met behulp van een meegekregen WiFi kastje op de I-Pad. Vroeg gaan slapen op Pieters verjaardag,... Maar wel met de nodige Chang biertjes. Morgen om 8:00 uur zouden we vertrekken naar de jungle.