Rivier and the railway 2

30 juni 2018 - Khao Yai National Park, Thailand

Vrijdag 29 juni:
Na een voor iedereen wat slechtere nacht op het drijvende huisje in de rivier kwea (was het de waterslang of voor de jongens de aandacht van al dat vrouwelijk schoon? ), vanochtend vroeg op gestaan om na een wederom heerlijk ontbijt onze weg te vervolgen. Na een deze keer droge rit in de snelle long tail boat met onze lachende gids Peter achterin, waren we binnen het half uur op de parkeerplaats waar we met het busje onze weg zouden vervolgen. Nog effe checkte of we alle bagage wel hebben en door...... Na een grondige zoektocht bleek Pieter(Jawel!!! Voor de 2e keer) zijn nieuwe schoenen te zijn vergeten. Onze Look alike Loek  ging meteen bellen met de jungle rafts en na 5 minuten kregen we bericht terug dat de schoenen waren gevonden. Nog een half uur later werd het pakketje met een zending toeristen afgeleverd. Pieter blij, allemaal blij. Onze gezellige reisgezellen Mira en Jos uit Haarlem, maakten geen problemen van dit kleine oponthoud waarop we een half uur later dan gepland vertrokken richting erawan national park. Het park is genoemd na de 3 koppige olifant die in het Hindoestaan geloof een belangrijke rol speelt. De drie koppen staan symbool voor de drie stromen die bij deze watervallen bij elkaar komen. Peter begeleidde ons naar de ingang van hét park en op teva' 's en waterschoenen vervolgden we met z' 'n zevenen onze weg naar de top. Een prima aangelegde route die ons langs zeven prachtige watervallen leide met onderweg als bonus een grote leguaan die ook op weg was omhoog en een kudde apen die ons kwamen vergezellen op onze tocht. Na een zweterig ochtje van een klein uurtje kwamen we aan op level 7 waar we bijna als enigen heerlijk konden genieten van een frisse duik in de kraakheldere poel. Op een gegeven moment zien we Jos met een verdachte smile op zijn gezicht in het water staan. Bleek dat er tientallen visjes aan zijn tenen en kuiten (en wie weet waar) zaten te knabbelen. Erg vreemd gevoel, niet mijn peace of cake.... Na een uurtje heerlijk relaxen en baderen beginnen we aan de afdaling. Na twee tussenstops bij level 4 en level 3 moeten we toch echt vaart maken om de lunch van 14 uur te halen. Peter had niet te veel gezegd toen hij stond op te scheppen over de kwaliteit van het eten bij hutje 4. Wat een heerlijke maaltijd hebben we gehad. Met de al iets bekendere kip, zoet zuur, maar nu ook een door hemzelf gemaakt recept kool met chili. (for toerist, two chili .... For Thai 10 chili ... Whaahhaaaha (dit laatste is zijn aanstekelijke lachje)). Als bonus kregen we nog varkens-nek-spek en kleverige rijst met een zeer pittig sausje, maar erg lekker allemaal. Je zag Peter genieten van het feit dat wij er zo van smulden . Rond een uur of 4 kwamen we aan bij de laatse activiteit van deze bouwsteen, the bridge over the rivier kwea. Indrukwekkend maar ook wel een beetje luguber om te horen hoeveel mensenlevens er voor zo'n project zijn verspild. De originele brug is er niet meer maar delen van de origineel brug zijn gebruikt in de ijzeren versie die er nu ligt. Gemaakt van Duits staal, de Japanners hadden immers nauwe banden met de Duitsers. Een story van Peter, die terloops vertelde dat hij history teacher op de university is (dat hadden wij niet verwacht) is dat Nederlanders die bij de wederopbouw van de brug waren betrokken, zwart gesteente vonden en dit mee naar Nederland namen. Het bleek Onnyx (Black saffier) te zijn. Toen de Thai daar achter kwamen was de handel voor de Nederlanders over.

Na het bezoek aan de brug hebben we Jos en Mira bij hun hotel afgezet en zijn we doorgereden naar onze ressort. Wat een pracht en praal met een heerlijk zwembad en super de luxe restaurant. Hier hebben we voor een fix bedrag twee pastas en hamburgers met friet gegeten onder toezicht van 7 man bediening. Iets opgelaten voelden we ons wel, maar genoten hebben we zeker.
''s avonds waren we' út de lieken. Rond een uur of half elf lag iedereen voor pampus.
Gelukkig heeft Peter voor ons de tussenreis naar KhaoYai geregeld. Morgen om 8. 30 vertrek naar de jungle. Zin in!

1. Antje:
    30 juni 2018
    Anja ik hingje oan dyn "lippen" wat skriuwst prachtich. Ik ha no al sin oan moarn
  2. Paul en Ingrid:
    30 juni 2018
    Wat heerlijkeven verhalen om te lezen...mooie herinneringen maken jullie..prachtig. Geniet!
  3. Petra:
    30 juni 2018
    Ik heb t al bedacht Anja, je eigen boek met je eigen illustraties...twee van je grote kwaliteiten😊 t is weer smullen om jullie avonturen te lezen
  4. Grytsje:
    1 juli 2018
    Oh Anja wat hearlike ferhalen, fyn dat we sa mei genietsje kinne. En dat lekkere iten der herinnerje ik mei ek sa goed, njammie njammie. Soad wille mei elkoar! 😘
  5. Tineke:
    3 juli 2018
    Wij en ook pake en Beppe volgen jullie avonturen met veel plezier. Wat een prachtige reis