Chiang Mai 4

6 juli 2018 - Chiang Mai, Thailand

Olifantensafarie

Na de relaxte dag van gisteren met een zeer opwindend “staartje”, vandaag weer iets bijzonders op het programma. We gaan de dag doorbrengen met de vriendelijke en gevoelige reuzen van de jungle, de olifant. Vroeg op dus, altijd lastig. Even leek het er op dat er twee busjes voor ons klaar zouden staan. In de vroege morgen kregen we nog een bericht van een  al in nederland geboekte trip dat we 8 uur klaar moesten staan. Deze trip hadden we in onze beleving meteen weer geanulleerd omdat deze organisatie, zo laten de reviews weten, nog steeds de olifanten vastketend, ondervoed en mishandeld. Niet doen dus! Na een kort telefoongesprek werd het de slechterikken duidelijk dat we niet kwamen en gooiden  ze de hoorn erop. Vijf over 8 stapten we in het busje van the good guys en gingen we met nog 7 amerikanen op weg naar de jungle. Onze gids Jay met licht spraakgebrek (hij kon de ‘ewr’ niet zeggen) heette ons van harte welkom. Hij vertelde over de organisatie die mishandelde en misbruikte olifanten opvingen ,deze dieren een liefdevolle plek boden  waar ze weer olifant konden zijn, zonder kunstjes en mensen op hun rug. Ook de instructiefilm die we in de bus zagen over veiligheid liet nog een hoop misselijkmakende beelden van mishandelde olifanten zien en hoe hun ziel door de trainer wordt gebroken. De harde waarheid maakt onze keuze voor deze organisatie alleen maar logischer.

Jay vereld[‘ dat we de olifanten gaan voeren, en met ze gaan lopen. We gaan niet op ze zitten, die tijd hebben ze gehad en wij zijn allemaal goed ter been...toch? We beamen dat volmondig.

Na een uurtje rijden komen we aan bij het basiskamp in de jungle. Simpel maar sfeervol en zelfs met douche en toilet. Na de koffie nadert dan eindelijk het grote moment. We hijsen ons zelfin een gekleurd shirt en grote hoed, zodat we er uitzien als een stel mexicanen. We lopen naar een plek achter onze basis en daar staan ze ons al op te wachten, de grote grijze kolossen van de jungle, helmaal speciaal voor ons. 3 joekels en 1 kleine ukkepuk. Deze puber heeft ondeugende strekenwaar we voor worden gewaarschuwd, wat later ook wel blijkt. We komen er achter dat de beesten enorm te kampen hebben met vraatzucht! Aan de lopende band word er voer naar binnen gewerkt,bananen, bamboe ervalt niet tegen te voeren. Maar wat een lieve dieren zijn het! We wandelen samen met de kolossen over een vrij smal pad.  de bergen in,waar de dieren hun gang mogen gaan. Wel zijn er steeds een aantal “ oppassers” bij, die de dieren wat in de gaten houden en vooral de kleine af en toe moeten corrigeren wanneer hij weer een stootje wil uitdelen. Na de wandeling wordt er een vegetarische lunch geserveerd en is er tijd om ons voor te bereiden op de middag: Het gemeenschappelijke modderbad. Eerst mogen we nog wat medicinale ballen draaien  gemaakt van rijst, bananen en nog wat andere prut. En dan is het tijd voor het modderbad. 2 aan 2 komen de dieren in de modderpoel waar wij al klaar staan om hun dikke huid helemaal met modder in te strijken! Wat een geweldige ervaring!! Je ziet ze genieten en het duurt niet lang voordat iedereen bijna van top tot teen onder de modder zit. Ik houdt mooi mijn bloesje aan, al dat chang bier van de laatste week heeft zich toch ergens vastgezet, mooi verstopt onder het bloesje! Het zal die dikhuiden een worst zijn, zolang ze maar lekker in de modder kunnen rollebollen. Wanneer de “ baby” de modder in komt is het oppassen geblazen, want ze is nog zo gek als een cent, een ongeleid projectiel wat alle kanten uitspringt en je zo om kan gooien. Na de modder komt nog het “ schoon” wassen in de rivier. Maar schoon is hierbij een groot woord, de rivier waarin dit gebeurde was in ieder geval niet kraakhelder en de olifanten deponeerden er ook de nodige shit in, zodat er bijna een strontgevecht plaats vond om de grote keutels er uit te gooien. Smerig tot op het bot kwamen we weer aan bij het kamp waar de olifanten weer eten kregen en we afscheid moesten nemen... Snik!!  Het ergste vuil konden we daarna afspoelen onder een waterstraaltje. De rest konden we later in het hotel afpoelen, waar we naar het douchen nog een duik in het zwembad namen. Eten gingen we weer bij Doo dee, het restaurant om de hoek waar we weer een topmaaltijd hebben gehad!! Zelfs Voor de jongens hamburger en Pizza! Morgen een rustdag dus lekker geen wekker.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ypie de jong - Sikkes:
    6 juli 2018
    Wat een mooie vakantie hebben jullie wat een belevenis mooi om te lezen genietse verder.
  2. Tineke:
    7 juli 2018
    Mooi om zo jullie avonturen mee te beleven:)
  3. Frouk en Jelle Wagenaar:
    7 juli 2018
    Wij genieten ook met jullie mee.Nog heelveel plezier!