Chiang mai 1

4 juli 2018 - Chiang Mai, Thailand

Vanochtend moesten we weer afscheid nemen van onze lieve vrienden van het Khao yory ressort. Pihyou bracht ons in een grote luxe bak naar het station waar we de trein naar Ayatthuya zouden nemen. Vandaar pakken we de nachttrein van 19:45 naar Chiang Mai. We kwamen om 13:30 aan in Ayatthuya waar we onze heavy stuff naar de bagegruimte brachten zodat we vrij en blij door Ayatthuya konden toeren. Toen we op de parkeerplek aankwamen werden we belaagd door tuktuk-drivers die allemaal een special Prince en een nog specialere route aanboden en ze zouden er voor zorgen dat we op tijd voor onze nachttrein zouden zijn. We hadden niet zoveel zin om zwaar te onderhandelen dus de tour van 3 uren voor 900 baht (22 euro) werd het. Het was een mooie praatjesmaker die ons goede reclamedossiers from Holland kon laten zien in zijn logboek.  Het was een broeierige dag dus we waren allang blij dat we wat wind vingen in de open tuktuk. De drive zette ons keurig af bij de verschillende tempels, die er heel anders uitzagen dan in Bongkok. Het waren vooral bakstenen tempels en ruïnes die in de 17e eeuw grotendeels waren verwoest door de birmanen.
Bijna alle boeddha's die in de tempel stonden waren dan ook onthoofd. Een van de hoofden was door boomwortels overwoekerd wat het een mysterieus effect gaf. Halverwege de middag kregen we honger. Chauffeur wist wel een leuk plekje voor diner. We hadden niet zoveel energie om tegen te sputteren, terwijl Pieter zei dat het vast een tourist-trap was. Het restaurant was een beetje een afstands bedoeling, met niet de meest knappe bediening maar ze deden goed hun best en hadden speciaal voor ons...... De prijzen flink opgeschroefd. Ook voor de chauffeur zijn maaltijd mochten/moesten we betalen. Ondertussen was het weer omgeslagen en viel de regen met bakken naar beneden. Maar wij zaten lekker droog, dat dan weer wel. Onze drie uren zaten er bijna op maar daar maalde onze gids niet over om, natuurlijk niet. Wij waren de ideale toeristen. We werden bij een terras afgezet waar een paar foute mannen zaten die met jonge Thaise meiden zaten te flikflooien... Om te kotsen. Toen het bijna tijd was moesten we nog het juiste perron zoeken (waren en maar 3) de bagage ophalen en wachten. We hadden het geluk dat we de nieuwste nachttrein hadden. Toen we instapten waren de bedden al uitgeklapt. Wel een vreemde gewaarwording. Bijzonder om ''s nachts te reizen. De airco maakte het flink koud, de tl' 's schenen fel maar de schuddend, bonkende voortrazende trein wiegde ons allemaal in een iets onrustige slaap.

1. Ittie:
    9 juli 2018
    Alles goud wat er blinkt?!