Chiang mai 7 - Karen 2

10 juli 2018 - Koh Samet, Thailand

Na heerlijke nacht op ons matrasje van het merk " beton", (echt lekker geslapen) en waar we vanwege de wolkenpartij om 6 uur niet echt de zon hebben zien opkomen stond om 8 uur het ontbijt al weer klaar. Koffie thee, pannekoeken met honing, wentelteefjes, fruit, het kon niet op. En weer dat uitzicht, magistraal!
Veel tijd kregen we niet want Doei stond al weer te popelen om zijn volgelingen deze zondag weer veel over de natuur en cultuur bij te brengen. En dat deze jongen van 36 jaar ontzettend veel weet is gisteren al gebleken. Deze trip kwam de grap over de schildpad, haas en duizendpoot voorbij en werd ons uitgelegd waarom de kat met zijn 7 levens het sterkste dier van allemaal is (zelfs sterker dan de zon, de wolken, de wind enz...). De trip leidde ons weer langs kleine dorpjes en slingerende paadjes langs prachtige rijstvelden en door de jungle. We hadden het net over de voetbalwedstrijd van gisteren tegen de dorpelingen en dat hoe blij ze met onze bal waren toen we een jonge dame op een scooter met haar broertje van 7 achterop, bepakt met een net vol met 6 splinternieuwe voetballen voorbij zagen komen.
Enkele weetjes van de dag: Je kunt een prachtig hoedje maken van de grote bladeren die er groeien. Goede bescherming tegen zo'n en regen. Niet rijpe frambozen zijn erg bitter, dat vond zelfs Doei toen hij enthousiast eentje in zijn mond deed maar al snel " ferrie Bitterr" uitbracht. Van sommige bladertakken kun je mooie kransen maken, ze jeuken wel als een gek.
Ondanks het feit dat het niet heel veel geld oplevert is Doei trots om naast dit bijbaantje als gids, Boer te zijn. Het " Karen" volk wat generaties geleden vanuit China, door Birma is afgedaald naar noord Thailand, is een hechte gemeenschap. Ze helpen elkaar en kennen elkaar al wonen ze uren reizen bij elkaar vandaan. Dat gaat Doei nooit opgeven. Rond 12 uur arriveren we bij een wederom prachtig zwemplekje en na een frisse duik vervolgen we onze weg naar de truck. Die brengt ons bij een wederom heerlijke Thaise lunch waarop we worden gedropt bij de bamboevlotten. Na het betere gooi en smijtwerk (bamboe is echt sterk) drijven onze drie Boys met hun schipper voor ons uit op de rivier. Leuke afdaling met een waterslang en toeristische hangplekken langs de rivieroever als grootste bezienswaardigheid. Pieter en Hette weten nog een biertje te scoren van wat dronken Chinezen op een vlot met koelbox die het stuur wat kwijt waren. Niet veel later zitten we weer in onze truck richting Chiang-mai. Het einde van een fantastische ervaring en afscheid van een memorabele gids.. Doei Doei.
''s avonds niet zo Veel meer Euitgespookt. Lekker westers gegeten in inmiddels ons stamcafé, DooDee. En na het uitvallen van Max op Silverstone ging bij ons het lampje ook uit. De laatste nacht in het Gate hotel. Morgen nog even nixen en dan op de nachttrein... of beter; then we catch the night train to Bangkok (klinkt in het engels toch mooier).

1. Baukje:
    11 juli 2018
    Wat in supermooie ervaring die jungletrek, het is voor mij weer een herbeleving van mijn thailandvakantie van tig jaren geleden. Ik ben erg benieuwd naar de foto's en ook weer naar de verhalen die nog komen.