Koh Samet 3

16 juli 2018 - Bangkok, Thailand

Na een normale nacht (eindelijk eens geen voetbal) hebben we voor vandaag grootse  plannen; lopen langs de kust van het zuidelijkste puntje van het eiland terug naar ons tijdelijke honk. Een rit van ongeveer 15 km maar we hebben verder toch geen plannen. De jongens brengen ons om 11 uur met de scooter op het vertrekpunt en na een paar selfies kon de rit beginnen. De eerste etappe bleek meteen een zware bergrit met collectes van de 4e categorie, klimmen en klauteren dus. Er was niet een wandelpad dus we zijn als een stel berggeiten van rots naar rots geklommen om na ongeveer drie kwartier op het eerst volgende strand aan te komen. Schitterend. Vanaf de weg was dit ressort alleen voor gasten te bereiken maar nu konden we de pracht en praal met eigen ogen aanschouwen. Het zonnetje liet zich ondertussen van haar beste kant zien waardoor Anja het gevoel had dat haar hoofd als gevolg van oververhitting zou ontploffen. Gelukkig viel dat mee en na een watertje en een selfie vervolgen we onze weg naar de volgende rotsetappe. Wat in negatieve zin opvalt is de rommel die overal tussen de rotsen verspreid ligt. Allemaal uit de zee aangespoeld. Terwijl het strandstuk een nationaal park is waar we notabene 1000 baht entree voor moeten betalen. Als wij parkbeheerders zouden zijn lieten we de parkwachters die de hele dag wat in hun hokjes zaten te swipen op hun mobiel, eerst het strand schoon-swipen. Schrijnend om te zien hoe er op sommige plekken met zo' 'n mooi stuk land wordt omgesprongen. Na flink wat klimpartijen en een aantal bounty strandjes verder nemen we heerlijk de tijd voor een frisse duik en een heerlijke lunch op het strand. Tomatensoep met patat (alles is zoet) en een pittige mangosalade worden gretig genuttigd en met frisse zin vervolgden we onze weg. De stranden werden steeds talrijker en de rotspartijen minder dus we kunnen nu lekker doorstappen. Al snel komen we op bekend terrein en na bijna te verdwalen in een achterbuurt komen we bij een club in de buurt van ons hotel waar we steeds al van zeiden dat we die nog eens wilden bezoeken. Leuke tent, maar minder leuke prijskaart. Hier hebben we ons duurste biertje van de hele reis gehad, maar lekker was die wel. Geen cent fooi, die hadden ze zichzelf al gegeven bleek uit de kassabon. 300 baht.
10 minuten later stappen we moe maar voldaan ons ressort binnen. De jongens? Gehangen bij het zwembad, gehangen op het strand, lunchen bij ons ressort, maar weer genoten. Na ons lekker opgefrist te hebben gaan we met z'n allen naar het strand waar we met natte voeten van het opkomende water weer genieten van een heerlijk Thaise maaltijd. Heerlijk dagje weer maar Rond 10 uur gaat het licht weer uit.